Strategia nauki
Chunking
Jest to dzielenie materiału
pod względem tematyki na części. Jeśli
masz jakieś rozległe zagadnienie, podziel je na drobniejsze – tematyczne kawałki
– i przyswajaj po troszku. To tak, jak ze zjedzeniem arbuza: nie da się tego
zrobić w całości, ale po kawałeczku – jak najbardziej.
Druga zaleta dzielenia to wykorzystanie
przerw i efektu
pierwszeństwa oraz świeżości (z
psychologii wiadomo, że to, czego uczysz się na początku i na końcu,
zapamiętane jest najlepiej).
Przerwy
Pamiętaj o częstych przerwach. Rob
częste a krótkie przerwy między kawałkami podzielonego materiału (pod-tematy)
oraz dłuższe co 30-90 minut (najlepiej między tematami). Mozg zaczyna nudzić się
już po 30 minutach, więc po tym okresie spada zrozumienie i zapamiętywanie.
Paul McKenna zaleca, aby robić przerwy nawet co 18 minut. Między dłuższymi
przerwami warto też zmieniać tematykę (np. humanistyczną na matematyczną).
Przerwy w trakcie nauki wykorzystują dwa ważne zjawiska (rys.1), zwane w psychologii efektem
początku (a) i efektem świeżości
(b). Pierwszy z nich polega na dobrym
zapamiętaniu początku materiału, drugi – na przyswojeniu końcowej części.
Gdybym wypisał tu listę 20 przypadkowych słów i poprosił o
zapamiętanie (bez stosowania mnemotechnik), zapamiętałbyś to, co na początku i
to, co na końcu (oraz to, co się wyróżnia lub z czymś kojarzy).
W trakcie przerw wykonuj trochę ćwiczeń fizycznych (polecam kinezjologię edukacyjną) oraz przewietrz pokój. Zapewni to
odpowiednie krążenie oraz niezbędny dla mózgu i oczu tlen.
Powtórki
Jest to kolejny punkt kluczowy do efektywnej nauki. Nie
wiem, czy słyszałeś już o tak zwanej krzywej zapominania (rys. 2). Wskazuje
ona ilość zapamiętanych informacji (oś rzędnych) po nauce, w trakcie upływu
czasu (oś odciętych).
Jeśli nie powtarzasz materiału, dostęp do uzyskanej wiedzy maleje.
Po latach zostaje w pamięci tylko tzw. ślad pamięciowy, dzięki któremu
tyko wiesz, że czegoś takiego kiedyś się uczyłeś. Jeśli więc chcesz zapamiętać
większość wiedzy (chociaż tę potrzebną do zdania egzaminu lub użycia w
praktyce) – warto robić powtórki.
Być może wiesz, że posiadamy dwa podstawowe rodzaje pamięci: pamięć długotrwałą
– LTM (Long Term Memory) i krótkotrwałą – STM (Short Term Memory). Otóż już
wiele lat temu badania potwierdziły, że mozg najlepiej utrwala zapamiętaną
informację (przenosząc z STM do LTM), jeśli robisz powtórki w określonych
odstępach czasu od momentu uczenia. Opracowano więc tzw. krzywą zapamiętywania,
według ktorej najlepiej jest powtarzać materiał.
Najczęściej przyjmuje się, że materiał powinien być powtarzany po upływie:
10 minut, 1 godziny, 24 godzin, 48 godzin, tygodnia, miesiąca, 6 miesięcy i
roku. Zapewni to utrwalenie wiedzy w pamięci długotrwałej.
Powtarzanie niewielkiej ilości materiału nie jest problemem, jednak gdy Twoja baza osiągnie wielkości rzędu
tysięcy jednostek, ręczne powtarzanie staje się niezbyt możliwe… Z pomocą
przychodzą tu programy typu card-fash, takie jak SuperMemo czy program Full Recall. Pierwszy z nich (SM)
działa według matematycznego algorytmu krzywej zapominania, drugi (FR) na
zasadzie sztucznej sieci neuronowej (SSN), dlatego może zoptymalizować powtórki
indywidualnie
dla każdej osoby (dopasować się do jej szybkości nauki).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz