czwartek, 15 października 2015

Racjonalna Terapia Zachowania (RTZ)

Mozg jest najważniejszym narządem naszego przetrwania, komfortu
i samokontroli. Zmienia nasze szczere przekonania o faktach w naszą
„wewnętrzną rzeczywistość”, która wywołuje uczucia i działanie.
Zmieniając przekonania, wpływasz na swoje zachowanie, a przez to
na jakość swojego życia.
Terapia RTZ w skrócie telegraficznym:
Znalezienie chorego poglądu. Gdy złapiesz się na jakimś przekonaniu,
typu: Nie jestem w stanie się tego nauczyć; Zawsze mam problemy
z nauką; Mam słabą pamięć – zadaj sobie 5 pytań i odpowiedz:
TAK / NIE / 0 (neutralne):
a) Czy ten pogląd oparty jest na faktach?
b) Czy ten pogląd pozwala mi osiągać bliższe lub dalsze cele?
c) Czy ten pogląd pozwala mi rozwiązywać konflikty lub unikać ich
powstawania?
d) Czy ten pogląd umożliwia mi czuć się tak, jak chcę?
e) Czy ten pogląd chroni moje życie, zdrowie i poczucie wartości?
Jeśli 3 odpowiedzi na te pytania są negatywne, oznacza to że pogląd
jest chory. Jeśli min. 3 są pozytywne, jest to zdrowy pogląd.
Chore poglądy należy zmienić na zdrowe. W tym celu wymyśl
przeciwstawne lub inne (odpowiednie do kontekstu) zdanie, ktore
stanie się Twoim poglądem.
Dla podanych przykładów może to być: Mogę z łatwością się tego
nauczyć; Nauka przychodzi mi z łatwością i sprawia mi przyjemność;
Moja pamięć poprawia się każdego dnia.
Następnie przygotuj kartkę papieru, ktorą podzielisz na 2 części. Po
lewej stronie wypisz chore poglądy, po prawej – odpowiadające im
zdrowe przekonania. Przez kolejne 40 dni powtarzaj zdrowe poglądy

i szukaj nowych, chorych przekonań do zmiany.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz